Εγγύηση

Παρακάτω απαντούμε σε πιθανές ερωτήσεις σας.

Πότε αρχίζει η διετής νομική εγγύηση;

Η διετής περίοδος αρχίζει από τη στιγμή που παραλάβατε το προϊόν:

  • Αν αγοράσατε ένα προϊόν από κατάστημα, η περίοδος εγγύησης αρχίζει από την ημερομηνία της αγοράς
  • Αν πληρώσατε για το προϊόν αλλά σάς παραδόθηκε αργότερα, η διετής περίοδος αρχίζει από την ημερομηνία της παράδοσης

Θα πρέπει συνεπώς να κρατάτε πάντα όλες τις αποδείξεις αγοράς και παράδοσης.

Το καινούργιο μου τηλέφωνο δεν λειτουργεί. Με ποιον πρέπει να επικοινωνήσω, με τον έμπορο ή με τον κατασκευαστή;

Εξαρτάται από το είδος εγγύησης προϊόντος που θέλετε να επικαλεστείτε: τη νομική ή την εμπορική εγγύηση; Η νομική εγγύηση είναι δεσμευτική για τον έμπορο. Ισχύει για δύο χρόνια και καλύπτει προϊόντα που έχουν αγοραστεί οπουδήποτε στην ΕΕ.

Ο έμπορος ή ο κατασκευαστής μπορούν επίσης να σας χορηγήσουν (ή να σας πουλήσουν) συμπληρωματική εμπορική εγγύηση, της οποίας οι γενικοί και ειδικοί όροι περιλαμβάνονται στη σύμβαση. Οι όροι της εμπορικής εγγύησης του κατασκευαστή ίσως να σας συμφέρουν περισσότερο από τους όρους της νομικής εγγύησης. Μια εμπορική εγγύηση δεν αντικαθιστά τη διετή νομική εγγύησή σας. Ακόμη και αν σας χορηγηθεί μονοετής εμπορική εγγύηση όταν αγοράζετε ένα προϊόν, μπορείτε να κάνετε χρήση της διετούς νομικής εγγύησης για να απαιτήσετε αποκατάσταση της ζημίας από τον έμπορο μετά την παρέλευση ενός έτους, αλλά εντός της διετίας από την αγορά.

Το τηλέφωνο που αγόρασα μόλις πριν από έναν χρόνο σταμάτησε να λειτουργεί. Ο έμπορος όμως αρνείται να το επισκευάσει δωρεάν. Έχω διετή νομική εγγύηση;

Η νομική εγγύηση ισχύει για δύο χρόνια σε όλη την ΕΕ, υπό ορισμένες όμως προϋποθέσεις.

Η νομική εγγύηση καλύπτει ελαττώματα που θεωρείται ότι υπήρχαν κατά τη στιγμή της παράδοσης και έγιναν εμφανή μέσα στην επόμενη διετία. Ωστόσο, η επίμαχη περίοδος είναι το πρώτο έτος μετά την αγορά του προϊόντος:

  • κάθε ελάττωμα που εμφανίζεται εντός ενός έτους θεωρείται ότι υπήρχε κατά τη στιγμή της παράδοσης. Στην περίπτωση αυτή, ο πωλητής οφείλει να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει το τηλέφωνό σας δωρεάν ή να σας επιστρέψει τα χρήματα εάν είναι αδύνατη η επισκευή ή η αντικατάστασή του.
  • Μετά την πάροδο ενός έτους, μπορείτε ακόμη να θεωρήσετε υπεύθυνο τον πωλητή για κάθε ελάττωμα που θα εμφανιστεί μέχρι το τέλος της διετούς περιόδου της εγγύησης. Ωστόσο, ο πωλητής μπορεί να σας ζητήσει να αποδείξετε ότι το ελάττωμα υπήρχε κατά την παράδοση του προϊόντος. Κάτι τέτοιο είναι συχνά δύσκολο και θα πρέπει μάλλον να απευθυνθείτε σε τεχνικό εμπειρογνώμονα.
Ζω στην Πορτογαλία και αγόρασα μια φωτογραφική μηχανή στην Ισπανία. Δεν λειτουργεί όμως. Τι πρέπει να κάνω;

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, τα προϊόντα που παραλαμβάνετε πρέπει να ανταποκρίνονται στην περιγραφή του εμπόρου, να είναι κατάλληλα για τη συνήθη χρήση τους και να έχουν ικανοποιητική ποιότητα και απόδοση.

Αν έχετε ακόμη την απόδειξη με τα λεπτομερή στοιχεία του εμπόρου, θα πρέπει πρώτα να επικοινωνήσετε μαζί του για να εξηγήσετε το πρόβλημά σας και να του ζητήσετε να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει τη φωτογραφική μηχανή. Εάν αυτό δεν είναι δυνατό, πρέπει να σας επιστραφούν τα χρήματα σας.

Αν δεν ικανοποιηθείτε από την απάντηση του εμπόρου, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών της χώρας σας ή της χώρας στην οποία αγοράσατε τη φωτογραφική μηχανή.

Ο Ισπανός έμπορος δέχθηκε να επισκευάσει την ελαττωματική φωτογραφική μου μηχανή. Ποιος όμως θα πληρώσει τα έξοδα αποστολής;

Σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, εντός της νόμιμης διετούς περιόδου εγγύησης, τα ελαττωματικά προϊόντα πρέπει να επισκευάζονται ή να αντικαθίστανται χωρίς καμία επιβάρυνση του καταναλωτή. Στις επιβαρύνσεις περιλαμβάνονται και τυχόν έξοδα αποστολής. Συνεπώς, ο πωλητής θα πρέπει να αναλάβει όλα τα μεταφορικά έξοδα (τα έξοδα της αποστολής της ελαττωματικής φωτογραφικής μηχανής από σας στον έμπορο και της επιστροφής της επισκευασμένης μηχανής σε σας).

Ωστόσο, μπορεί ο έμπορος να θέλει να ελέγξει αν η μηχανή ήταν ελαττωματική όταν την αγοράσατε. Σ’ αυτή την περίπτωση, ίσως χρειαστεί να πληρώσετε εσείς και να ζητήσετε να σας επιστραφούν τα έξοδα αποστολής, εφόσον ο έμπορος συμφωνήσει ότι όντως η μηχανή ήταν ελαττωματική.

Ο υπολογιστής μου, που τον αγόρασα μόλις πριν από έναν χρόνο, δεν λειτουργεί πια. Ο έμπορος συμφωνεί ότι έχει ελάττωμα, αλλά δεν θέλει να τον επισκευάσει δωρεάν, επειδή η εγγύηση του κατασκευαστή ισχύει για έναν μόνο χρόνο. Τι μπορώ να κάνω;

Ο πωλητής σας αναφέρεται στην εμπορική εγγύηση του κατασκευαστή για τον υπολογιστή σας. Αυτή δεν έχει καμία σχέση με τη νόμιμη εγγύησή σας, η οποία είναι δεσμευτική για τον πωλητή και διαρκεί δύο χρόνια.

Αν ο έμπορος συμφωνεί ότι ο υπολογιστής σας είναι ελαττωματικός, είναι υποχρεωμένος να τον επισκευάσει δωρεάν ή να σας επιστρέψει τα χρήματα. Εναπόκειται στον έμπορο να ρυθμίσει το πρόβλημα με τον κατασκευαστή. Αν δεν ικανοποιηθείτε από την απάντηση του εμπόρου, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτών της χώρας σας ή της χώρας στην οποία αγοράσατε τον υπολογιστή.

Αγόρασα μια ντουλάπα και η μια από τις πόρτες της δεν κλείνει σωστά. Επειδή ήταν πολύ ακριβή, θα ήθελα να μου την αντικαταστήσει ο έμπορος. Ωστόσο, ο έμπορος αρνείται και προτείνει απλώς να επισκευάσει τον ελαττωματικό μεντεσέ. Έχω δικαίωμα να επιλέξω ανάμεσα στην επισκευή και την αντικατάσταση;

ΝΑΙ. Μπορείτε να επιλέξετε την επισκευή ή την αντικατάσταση ενός ελαττωματικού προϊόντος, εκτός αν η επιλογή σας δεν είναι εφικτή ή συνεπάγεται υπερβολική δαπάνη για τον πωλητή. Ωστόσο, αν το ελάττωμα είναι ασήμαντο, όπως σ’ αυτή την περίπτωση, η επιλογή της επισκευής μπορεί να αποτελεί την ταχύτερη λύση.

Ο καινούργιος μου δερμάτινος καναπές άρχισε να ξεθωριάζει λίγους μήνες αφότου τον αγόρασα. Ο έμπορος ισχυρίζεται ότι αυτό οφείλεται στο ιδρώτα μου, αλλά δεν συμφωνώ. Τι μπορώ να κάνω;

Η νομοθεσία της ΕΕ προβλέπει διετή εγγύηση για όλα τα καινούργια προϊόντα που αγοράζονται από επαγγελματία έμπορο εγκατεστημένο στην ΕΕ. Κατά τη διετή αυτή περίοδο, ο έμπορος είναι υπεύθυνος για κάθε ελάττωμα του προϊόντος. Πρέπει να μπορείτε να χρησιμοποιείτε τον καναπέ σας κανονικά χωρίς να παρουσιάζονται προβλήματα.

Ωστόσο, το δέρμα είναι ευαίσθητο υλικό που μπορεί να καταστραφεί εύκολα από τον ιδρώτα ή τη χρήση ακατάλληλων προϊόντων καθαρισμού. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ο πωλητής οφείλει να σας ενημερώνει κατά την αγορά για το πώς πρέπει να συντηρείτε τα προϊόντα που χρειάζονται ιδιαίτερη φροντίδα.

Μπορώ να επιστρέψω ένα προϊόν που αγόρασα στο διαδίκτυο εάν δεν μου αρέσει;

ΝΑΙ. Μετά την παραλαβή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας που αγοράσατε στο διαδίκτυο, έχετε 14 ημέρες για να αποφασίσετε αν θα το κρατήσετε ή όχι. Ωστόσο, το δικαίωμα υπαναχώρησης δεν ισχύει, μεταξύ άλλων, για αγορές:

  • αναλώσιμων αγαθών
  • σφραγισμένων αγαθών που δεν μπορούν να επιστραφούν αφότου αποσφραγιστούν
  • αεροπορικών και σιδηροδρομικών εισιτηρίων, εισιτηρίων συναυλιών, κρατήσεων ξενοδοχείων, κρατήσεων για ενοικίαση αυτοκινήτου και υπηρεσιών εστίασης για συγκεκριμένες ημερομηνίες

Όταν αγοράζετε ψηφιακό περιεχόμενο, όπως μουσική ή βίντεο από το διαδίκτυο, δεν μπορείτε να ακυρώσετε την αγορά αφού ξεκινήσει η τηλεφόρτωση ή η μετάδοση του περιεχομένου, εφόσον είχατε συμφωνήσει προηγουμένως ότι με την έναρξη της τηλεφόρτωσης χάνετε το δικαίωμά σας για υπαναχώρηση.

Αγόρασα ένα τραπέζι για την κουζίνα μου μέσω καταλόγου, αλλά μετά άλλαξα γνώμη. Μπορώ να ακυρώσω την παραγγελία;

ΝΑΙ. Έχετε 14 ημέρες για να αλλάξετε γνώμη και να ακυρώσετε την αγορά σας. Αυτό ισχύει όταν αγοράζετε προϊόντα στο διαδίκτυο ή με άλλο τρόπο πώλησης εξ αποστάσεως, όπως για παράδειγμα τηλεφωνικά, με ταχυδρομική παραγγελία ή από κατ’ οίκον πωλητή. Η περίοδος των 14 ημερών αρχίζει από την ημέρα παραλαβής των προϊόντων.

Άλλαξα γνώμη για τον καναπέ που αγόρασα μέσω διαδικτύου και θα ήθελα να υπαναχωρήσω από τη σύμβαση πώλησης. Ποιος θα επιβαρυνθεί με τη δαπάνη επιστροφής του καναπέ;

Οι έμποροι πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές εκ των προτέρων εάν αναμένουν από αυτούς να πληρώσουν για την επιστροφή των προϊόντων στο πλαίσιο της 14ήμερης περιόδου χάριτος. Εάν δεν έχουν ενημερώσει τον καταναλωτή εκ των προτέρων, οι έμποροι θα πρέπει να πληρώσουν τα έξοδα επιστροφής.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως όταν αγοράζετε ογκώδη προϊόντα, ο έμπορος οφείλει επίσης να παρέχει πριν από την αγορά σαφή εκτίμηση του μέγιστου κόστους της επιστροφής των προϊόντων σας που αγοράστηκαν μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομικής παραγγελίας. Έτσι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να κάνουν συνειδητές επιλογές όταν αποφασίζουν από πού θα αγοράσουν τα προϊόντα που επιθυμούν.

Αγόρασα στο διαδίκτυο εισιτήριο για μια συναυλία, αλλά τελικά δεν μπορώ να πάω. Μπορώ να πάρω πίσω τα χρήματά μου;

ΟΧΙ. Παρότι έχετε 14 ημέρες για να ακυρώσετε αγορές που πραγματοποιήσατε στο διαδίκτυο ή με άλλον τρόπο πώλησης εξ αποστάσεως (όπως τηλεφωνική ή ταχυδρομική παραγγελία), ισχύουν ορισμένες εξαιρέσεις όπως η αγορά υπηρεσιών ψυχαγωγίας για συγκεκριμένη ημερομηνία. Στις περιπτώσεις αυτές, ο έμπορος δεν υποχρεούται να σας επιστρέψει τα χρήματά σας αν ακυρώσετε την παραγγελία σας.

Ωστόσο, ο έμπορος μπορεί να έχει θέσει ειδικούς όρους που να προβλέπουν ότι μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας και να πάρετε πίσω μέρος ή το σύνολο των χρημάτων σας. Διαβάστε προσεκτικά τη σύμβαση για να δείτε αν ισχύει κάτι τέτοιο στην περίπτωσή σας.

Αγόρασα στο διαδίκτυο κάποια μουσικά κομμάτια που τα τηλεφόρτωσα αμέσως. Ορισμένα από αυτά τα τραγούδια δεν μου αρέσουν, αλλά τα έχω ήδη πληρώσει. Μπορώ να ζητήσω επιστροφή των χρημάτων μου γι’ αυτά; Τα αγόρασα μόλις χθες.

ΟΧΙ. Από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η τηλεφόρτωση του ψηφιακού περιεχομένου, δεν μπορείτε να ακυρώσετε τη σχετική σύμβαση, εφόσον έχετε δώσει τη συγκατάθεσή σας και έχετε συμφωνήσει ότι με την έναρξη της τηλεφόρτωσης χάνετε το δικαίωμά σας για υπαναχώρηση.

Μετά από πρόσκληση που έλαβα από κατάστημα επίπλων, το επισκέφθηκα και υπέγραψα μια σύμβαση αγοράς. Τώρα όμως άλλαξα γνώμη. Μπορώ να ακυρώσω την παραγγελία μου;

Μόνον εφόσον συμφωνεί ο πωλητής. Αν και η αρχική επικοινωνία μαζί σας έγινε ταχυδρομικά, υπογράψατε σύμβαση στο κατάστημα, η οποία γι’ αυτό είναι οριστική. Διαβάστε τα ψιλά γράμματα της σύμβασης για να δείτε αν, και με ποιες προϋποθέσεις, μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας.

Ποια είναι τα δικαιώματά μου όταν αγοράζω προϊόντα από ιστότοπο διαδικτυακών πλειστηριασμών;

Όταν κάνετε μια αγορά σε διαδικτυακό πλειστηριασμό από επαγγελματία έμπορο, έχετε τα ίδια δικαιώματα, ως καταναλωτές, όπως και στις περιπτώσεις που κάνετε αγορές από ιστότοπους επιχειρήσεων.

Αν αγοράζετε προϊόντα από ιδιώτη και όχι από εταιρεία, όπως γίνεται συχνά στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, η αγορά σας δεν καλύπτεται από τους κανόνες της ΕΕ για τους καταναλωτές. Ως «καταναλωτική» θεωρείται μια συναλλαγή κατά την οποία ένας ιδιώτης αγοράζει προϊόντα ή υπηρεσίες από έμπορο ο οποίος ενεργεί στο πλαίσιο των επιχειρηματικών, εμπορικών ή επαγγελματικών του δραστηριοτήτων, αντίθετα με τη συναλλαγή μεταξύ δύο ιδιωτών.

Ωστόσο, όλοι οι γνωστοί ιστότοποι ηλεκτρονικών πλειστηριασμών προσφέρουν στους αγοραστές κάποιον βαθμό προστασίας καθώς και πολλές συμβουλές για ασφαλείς αγορές.

Καλάθι αγορών